Hoe je wel je goede voornemens realiseert

Goede voornemens kunnen we iedere dag maken. We hoeven dat helemaal niet te bewaren tot het begin van het nieuwe jaar.  Dat schijnt trouwens op zich een heel slecht moment te zijn, want er wordt beweerd dat 93,7%  van de mensen met goede voornemens al vóór half januari is teruggevallen in hun oude patroon.  Beter dus om een goed voornemen niet te bewaren tot de jaarwisseling, maar in gang te zetten als je er de juiste motivatie voor hebt. Als het voelt alsof je het NU moet doen. Intrinsieke motivatie is een goed begin, die zeker de kans van slagen verhoogt.

Toch blijft het voor de meeste mensen een hele klus. Er is niets zo moeilijk als het doorbreken van je eigen patronen.  De eerste paar dagen lukt het wel. Maar daarna schiet je als vanzelf weer in de oude bekende routine, en ben je weer terug bij af. Het is dus van belang om dat moment van terugval te voorkomen . Heb je het eenmaal een week of 6 volgehouden, dan is het nieuwe gedrag al aan het inslijten en wordt het makkelijker om het vol te houden.

Gelukkig is er een methode die het je makkelijker kan maken om het moment van terugvallen te voorkomen. Een moeiteloze manier (gebaseerd op Jin Shin Jyutsu) om je te helpen bij het aanpassen van oude patronen.  Het kost nagenoeg geen inspanning, Je moet er alleen even een momentje voor vrij maken. Beter nog: 2 momentjes.

Mijn advies; maak – als je begonnen bent met ‘goede voornemens’ –  2 momenten per dag vrij voor deze eenvoudige oefening, en je zult versteld staan van het resultaat.

Wat is namelijk het geval? Wanneer het niet lukt om je ingesleten patronen te veranderen, is er sprake van stagnatie.  Stagnatie is niet meer dan stilstand en bij stilstand is er geen vooruitgang. Om je aan je voornemens te houden, moet er beweging zijn. En blijven. Die beweging kun je heel eenvoudig in gang zetten.

Het gaat als volgt:

  • Plan 2 momenten in per dag om de oefening te doen, bijvoorbeeld ’s morgens bij het opstaan en ’s avonds als je naar bed gaat.
  • Ga zitten met je knieën opgetrokken en houd de binnenkant van je knieën met gekruiste handen vast. Dus met je linkerhand houd je je rechter binnenkant knie vast, en met je rechterhand de linker binnenkant knie.
  • Hou dit ongeveer 10 minuten vol. Je hoeft verder niks te doen. Je hoeft niet te denken aan je voornemens, en je hoeft de plek niet te masseren. Wat je eventueel zou kunnen doen, is met je aandacht naar het gevoel in je handen gaan. Misschien voel je wat kloppen of tintelen, misschien ook niet. Het is niet erg als je niets voelt en ook niet als je wel iets voelt.
  • Wil je het liever liggend doen, ga dan op je zij liggen met je benen opgetrokken en leg je beide handen tussen  de knieën.

Wanneer je dit consequent volhoudt, zal er na een paar dagen beweging ontstaan. Soms gebeurt het haast ongemerkt en kom je er aan het eind van de week achter dat je meer hebt gedaan dan je had verwacht. Of je merkt dat je je voornemens beter hebt kunnen volhouden. Het kan ook zijn dat je stoelgang makkelijker wordt :-), ook dat heeft namelijk te maken met beweging.

Probeer het gewoon eens uit en kijk of het iets voor je is.

Voorwaarde om te slagen is natuurlijk dat je je wel houdt aan het voornemen om deze oefening te doen :-).