Hoe blijf je helder in je hoofd?

“Als je kont niet vast zat, dan zou je die ook nog vergeten.” Dat zei mijn moeder vroeger al tegen me. En ze had gelijk. Ik was een tiener en echt een warhoofd. Dat kwam – denk ik nu – enerzijds omdat mijn hoofd altijd ergens anders was dan waar ik was. En wellicht ook wel omdat mijn moeder me toch wel hielp onthouden.

Inmiddels ben ik heel lang tiener-af. Maar dat warhoofd is gebleven. Reden om me daar toch eens in te verdiepen. Want als je ouder wordt, wordt de noodzaak om scherp te blijven wat groter. Ik heb de laatste weken het nodige gelezen en uitgeprobeerd. En natuurlijk een Jin Shin Jyutsu oefening toegevoegd. En ik moet zeggen: het werkt!

Is het moeiteloos? Niet geheel. Ik moest wel wat aanpassingen doen, onder andere in mijn dagritme. Is het moeilijk? Nee. Absoluut niet. Dus zeker de moeite waard.

Hier een verslag van mijn ervaringen.

Het begint al met het opstaan. Ik ben een trage starter. En heb lang nodig om een beetje op gang te komen. Daardoor begon ik de dag rustig. Opstaan, douchen, ontbijten, even iets lezen. Kortom langzaam wakker worden. Dat was wel prettig. Maar mijn hoofd werd er niet echt helder van.

Nu heb ik iets veranderd: nog voor mijn ontbijt zorg ik ervoor dat ik de stal heb uitgemest, waterbak bijgevuld en met de hond heb gewandeld. Dat moet toch elke dag gebeuren. Maar ik deed dat pas na het ontbijt.

Alleen het veranderen van de volgorde van mijn taken, deed al wat. En dat is logisch. Want een experiment met studenten in Amerika heeft uitgewezen dat je beter en creatiever kunt denken na beweging. Zo was er een groep die problemen moest oplossen terwijl ze binnen zaten. En een andere groep moest dat doen nadat ze hadden gewandeld.

Je snapt het al: de groep die had gewandeld was beter in het oplossen van het probleem. En ook als de groep wandelaars daarna nog een probleem moesten behandelen

terwijl ze stil zaten, waren de resultaten beter dan bij de groep die alleen maar had gezeten. Kortom: bewegen is belangrijk! Je hoeft echt geen kilometerslange wandelingen te maken. Sterker nog: je hoeft er niet eens voor naar buiten. Een rondje door je huis heeft al effect.

Naast dat ik sneller helder in mijn hoofd ben, geeft het feit dat ik voor het ontbijt al iets heb gedaan, een goed gevoel. Dat is dus een leuk extraatje.

In hetzelfde boek waarin deze experimenten werden uitgelegd, stond ook iets over rusten. Halverwege de dag een dutje doen, blijkt ook zeer goed om je hoofd helder te houden. Mensen die dagelijks veel denkwerk moesten doen  – en daarin uitblonken – bleken allemaal zonder uitzondering een middagdutje te doen. Churchill bijvoorbeeld was er echt een voorstander van. Vroeg beginnen, geconcentreerd werken. Bewust rust nemen en daarna weer verder. Dat blijkt ontzettend fijn voor je brein. Belangrijk is wel dat je je hoofd geregeld bezighoudt met wat uitdagend denkwerk.

Zelf combineer ik dat “dutje” nu in de vorm van een Jin Shin Jyutsu-moment. Bewust in de loop van de dag even een uurtje stromen of vingers vasthouden. Dat was wel even een drempel, zo midden op de dag een uurtje “niksen”. Maar oh, zo goed voor je hoofd. Door het vroege opstaan, voelt het wel verantwoord om even rust te nemen. En het is erg fijn. Je voelt je daarna weer ‘als nieuw’.

Tenslotte is er nog een zeer bruikbare Jin Shin Jyutsu mudra. Die zorgt voor “het voeden” van het brein, zodat je alert blijft (of wordt). Het is een eenvoudige handhouding: vouw alle vingers in elkaar  (als bij een gebed) en steek dan beide middelvingers omhoog en houd deze met de palmkant tegen elkaar. (Het omschrijven is lastiger dan het doen.) Dagelijks een minuut of 10 is voldoende zou ik zeggen. Het ziet er zo uit:

 

 

 

 

 

 

Dus samenvattend: wat kun je doen om helder in je hoofd te worden en te blijven?

Bewegen / wandelen

♥ Een middagdutje

♥ De Jin Shin Jyutsu mudra

Ik ben benieuwd of je verschil gaat merken.