Chronische slaapproblemen

 

Eerder heb je kunnen lezen, dat het eenvoudig vasthouden van je duim een goede methode kan zijn om snel in slaap te vallen.  Maar als je chronisch slaapproblemen hebt (ongeacht de reden), dan is deze simpele methode waarschijnlijk niet afdoende.  Je kunt dan beter een andere methode toepassen.

Oorzaak slaapproblemen

Een belangrijke oorzaak van slaapproblemen ligt in de activiteit van de hersenen. Dat kan incidenteel komen doordat je te lang actief bent geweest (bijvoorbeeld nog een late vergadering). Maar extra hersenactiviteit kan ook door omstandigheden gedurende een langere periode ontstaan. En als iets langere tijd aanhoudt, went je lichaam eraan en wordt het een gewoonte. Het is best een klus om zo’n ingesleten patroon weer te doorbreken.  Stel: je wilt  een poosje niet snoepen. Als je er aan gewend bent geraakt, zit het snoepje al in je mond voor je er erg in hebt. Je moet dan bewust eraan werken om het gedrag af te leren. En dat is met een slaapprobleem nou juist moeilijk. Probeer maar eens bewust je hersenen niet te gebruiken. Dat is best lastig.

Natuurlijke methode

Om op een natuurlijke manier invloed  uit te oefenen op je hersenactiviteit, kun je de energiestromen in je hoofd harmoniseren. Dit kan heel simpel:

Leg je rechterhand op de rechterkant van je hoofd (vanaf je voorhoofd, vingers wijzen naar je kruin) en je linkerhand op de linkerkant. Zo breng je de linker- en rechterhersenhelft met elkaar in balans. Als je deze houding aanneemt, zul je misschien merken dat je zelf al wel eens vaker zo hebt gezeten. bijvoorbeeld wanneer je diep moest nadenken, of die keer dat je geen idee meer had wat je moest doen. Die houding ontstaat dan als vanzelf, zoals  alle houdingen om je energie te harmoniseren al in je systeem zitten. We hebben ze  van nature als intuïtie mee gekregen. We zijn alleen vergeten om er gebruik van te maken. Het is dus een heel natuurlijke, intuïtieve houding om je brein in balans te brengen.

Wanneer er balans ontstaat, wordt het  makkelijker om in slaap te vallen. 20 minuten deze houding  aanhouden (zo comfortabel mogelijk), kan zo 3 uur extra slaap opleveren! Maar ook een kortere tijd vasthouden kan al resultaat hebben. Het gaat vooral om de herhaling van de oefening. 1 keer 5 minuten proberen verricht niet direct wonderen (net zoals 1 keer een half uurtje sportschool je geen sixpack oplevert). Vooral als je al lange tijd een slechte slaper bent, zal het even duren voordat je duidelijk effect gaat merken.

Dagelijkse routine

Wanneer je de oefening dagelijks herhaalt, zal je lichaam er aan wennen en het herkennen. Je hoeft dan na verloop van tijd de oefening veel korter te doen om hetzelfde resultaat te hebben.

Je kunt ook nog overwegen om tijdens deze oefening een heel rustgevend muziekje op te zetten. Zelf gebruik ik in zo’n situatie de app “Insight timer”. Op de gratis versie zitten meerdere achtergrondgeluiden. Wanneer je de oefening combineert met een rustgevend geluid, zal je lichaam na verloop van tijd daar ook op gaan reageren.  Zo kun je zonder slaappillen op een natuurlijke manier terugkeren naar een gezond slaapritme.

Wist je trouwens, dat het heel natuurlijk is wanneer je in de zomerperiode telkens om 4 uur wakker wordt? Dat is eigenlijk de tijd om op te staan. Ons lichaam wil met het ritme van de natuur mee. Dat betekent om 04.00 op, rond 16.00 uur afbouwen en rond 20.00 uur weer naar bed. Er zullen weinig mensen zijn die dit doen, maar voor je lichaam lijkt het heel natuurlijk. Het is dus niks om je zorgen over te maken.

Ben je benieuwd naar meer mogelijkheden van je lichaam om de balans te herstellen? Vraag dan hieronder de gratis minicursus aan.