Misschien heb je het eerste verhaal over oorsuizen gelezen en gedacht: “Dat ga ik ook proberen”. Vingers vastgehouden. Eerst een paar minuten. daarna langer. Geen resultaat. Nog eens geprobeerd. Geen resultaat.

Dat kan. Chronisch oorsuizen is een ingewikkeld ongemak. Als er eenvoudig van af te komen was, was er vast al een goede oplossing gevonden in de reguliere geneeskunde. Omdat het ingewikkeld is en vele oorzaken kan hebben, werkt de tip om vingers vast te houden niet bij iedereen. Dat is niet vreemd.

De tips op deze site zijn altijd een soort “one size fits all”. Dus het zijn tips die in het algemeen voor de meeste mensen een oplossing kunnen bieden. Maar niet voor iedereen, want iedereen is anders, leeft in andere omstandigheden en heeft een ander verleden. Dus zoals een “one size fits all” handschoen voor de ene persoon iets te groot zal zijn, voor de ander net te klein en voor de derde perfect passend, zo zijn ook deze tips voor de ene persoon beter geschikt dan voor de ander.

Mocht het vasthouden van de vingers geen oplossing bieden, dan kun je het volgende nog proberen:

Onderzoek of er ergens op je bovenarm een pijnlijke plek zit. Een  plek die pas zeer doet als je erop drukt. Je merkt het gelijk: het voelt aan als een blauwe plek als je erop drukt. Dat kan op de linkerarm zijn, of op de rechterarm. Ik zou ze allebei onderzoeken. Gewoon door met je vingers druk uit te oefenen op verschillende plaatsen op je bovenarm.

Als deze methode je aanspreekt en je vindt zo’n pijnlijke plek op je arm, houd die dan (zachtjes, zonder al te veel druk) een poos vast. Wanneer je last hebt van chronisch oorsuizen, zal het zeker niet na 1x 5 minuten vasthouden over zijn. Probeer het dan gewoon gedurende een langere periode vol te houden. Elke dag, en dan zo lang als lukt.

Nog belangrijk om te weten:

Bij vingers vasthouden is in het algemeen niet aan te geven of je links of rechts moet vasthouden. Dat is een kwestie van uitproberen. Als je geen verschil merkt, probeer dan zowel links als rechts en zowel de middelvinger als de ringvinger, om de beurt.

Als je je arm vasthoudt, neem dan de arm met de pijnlijke plek.

Wat goed werkt: ik concentreer me op het gevoel in mijn vingers (als ik vingers vasthoud) of in mijn arm. Of ik maak een boodschappenlijstje in mijn hoofd of denk aan wat anders.

Wat niet fijn werkt: “luisteren” of het suizen al minder wordt. Dat is niet prettig. Bovendien richt je je onbewust dan juist op het ongemak in plaats van op de balans. Beter niet doen dus!

Succes! Heb geduld en vertrouwen 

Vond je dit interessant en wil je meer weten over het in balans brengen van je systeem? Vraag dan de gratis minicursus aan.