Versterken immuunsysteem

 

Hoewel de meeste aandacht nu uitgaat naar het krijgen van een vaccin als ‘beveiliging’ tegen Corona, is er m.i. te weinig oog voor het belang van een goed werkend immuunsysteem.

Wat kun je zelf doen?

Belangrijk is in ieder geval om te zorgen dat je lichaam voldoende ‘weerstand heeft’ tegen mogelijke ‘aanvallen’. 

Nu is de ene persoon van nature beter bestand tegen virussen en bacteriën dan de ander. Dat is op zich een gegeven. Toch kun je er wel wat invloed op uitoefenen. Naast de gebruikelijke manieren als gezond eten, voldoende nachtrust en voldoende bewegen is er nóg iets dat je kunt doen. en het is heel gemakkelijk.

Want wist je dat er een plek op je lichaam aanwezig is die wordt beschouwd als de “natuurlijke antibiotica” van je lijf? Door deze plek vast te houden, activeer je alles in je lichaam dat goed is voor je weerstand.

Het werkt zo:
Leg je ene hand over de schouder aan de andere kant. Dus bijvoorbeeld leg je linkerhand over je rechterschouder, tegen je hals aan.
Leg vervolgens je andere hand (in dit geval de rechterhand) in je lies aan dezelfde kant.

Dus

  • Linkerhand over rechterschouder
  • Rechterhand in rechter lies

of

  • Rechterhand over linkerschouder
  • Linkerhand in linkerlies

Wanneer je deze houding elke avond in bed een kwartiertje aanneemt, is dat top-onderhoud voor je immuunsysteem. Hierdoor krijgen virussen en bacteriën minder vat op je. Zo eenvoudig is het. Bovendien werkt deze houding ook nog eens koortsverlagend. Dus heb je al een virus te pakken, dan heeft het zeker nog nut om de oefening alsnog te doen.

Zelf gebruik ik ‘m als ik me wat minder fit voel en het idee heb dat ik meer vatbaar ben. Dus heb ik wat hoofdpijn,  keelpijn of spierpijn (mogelijk voortekenen van een griep), dan besteed ik een aantal dagen achter elkaar dagelijks ongeveer 15 a 20 minuten tijd aan deze oefening. Tot op heden heeft bij mij de griep daarna niet meer doorgezet.  

En dan noem ik nog niet eens de andere voordelen van deze houding. Die krijg je er gewoon bij!

Zo harmoniseert deze houding ook de energie aan de achterkant van je lichaam en wel aan de zijde waar je je handen hebt. Bijvoorbeeld: heb je pijn aan de linkerkant van je rug: dan rechterhand over linkerschouder en linkerhand in linkerlies.

Deze ‘aanraking’ is onderdeel van Jin Shin Jyutsu®, oude universele wijsheid, die gebruik maakt van de functies van ons lichaam om geheel zelfstandig te herstellen.  Het lichaam heeft daarin veel meer mogelijkheden dan we ons kunnen voorstellen.

Wil je nog meer weten over hoe je eenvoudig het zelfherstellend vermogen van je lichaam kunt activeren? Vraag dan de gratis minicursus ‘Moeiteloos in balans’ aan.